2. října 2024 – Novelu školského zákona, která má zavést mimo jiné pravidla pro fungování školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách, schválila vláda. Novinářům to po jejím jednání řekl ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Novela podle něj krom toho opravuje systém financování regionálního školství, ve kterém systém dává všem školám stejně peněz bez ohledu na to, jak náročnou práci dělají nebo jak kvalitní práci odvádějí. Návrh přináší možnost poslat více peněz například školám, které se věnují sociálně znevýhodněným dětem nebo systematicky pracují s nadanými dětmi, řekl Bek.
„Zavádíme v zákoně možnost pro vládu regulovat tempo personálního růstu kapacit v regionálním školství,“ řekl Bek. Pokud ve škole například neporoste počet dětí, nemohla by v daném roce zaměstnat více učitelů. Stát podle Beka musí mít nástroj, jak v případě nepříznivých ekonomických okolností růst například počtu učitelů regulovat. Vláda by podle návrhu mohla v případě potřeby vládním nařízením pro kalendářní rok, či roky stanovit stejný počet hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu v dané škole jako při rozpisu peněz v roce předcházejícím. Stanovení limitu by se mohlo týkat i financování školních psychologů a speciálních pedagogů.
Zavádění školních psychologů a speciálních pedagogů je podle Beka důležité proto, aby bylo možné se věnovat problémům, které souvisí s duševním zdravím dětí nebo například s poruchami učení.
Větší běžné základní školy, předpokládá se školy se 180 a více žáky, by měly dostat peníze na školního psychologa či speciálního pedagoga ze státního rozpočtu. Maximální počet financovaných hodin by stanovilo vládní nařízení, vyplývá z dokumentů k novele. Výpočet by měl vycházet z průměrného počtu žáků dané školy za poslední tři roky. Menší školy by měly mít možnost nadále čerpat peníze na takzvaná podpůrná opatření, ke kterým mohou školní psychologové a speciální pedagogové patřit. Úprava by podle zprávy RIA měla platit od roku 2026.
Novela podle Beka zavádí roli provázejícího učitele, který má zlepšit vzdělávání nových učitelů. Zabývá se nastavením financování a podmínek pro tuto práci. „Teď bude mít praxe, kterou vykonávají studenti učitelství, velmi pevné obrysy a bude se jim věnovat standardně učitel, který je k tomu dostatečně připraven a zkušený a bude také za to řádně odměňován,“ řekl Bek. To ocenila organizace Učitel naživo. Jedná se podle ní o opatření, na kterém panuje ve školách shoda. Změny podle ní navazují na ukotvení pozice provázejícího učitele ve schválené novele zákona o pedagogických pracovnících z června 2023.
Návrh novely zahrnoval také variantní řešení pro vládu na zavedení pozice sociálního pedagoga jako pedagogického pracovníka. Novelu vláda schválila bez zavedení této pozice, řekla na dotaz ČTK mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová. „V této schválené novele sociální pedagogové nejsou,“ řekla.
Zakotvení pozice požadovaly v připomínkách například Svaz měst a obcí nebo zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková. Proti bylo ministerstvo financí. Na potřebu zavedení pozice sociálního pedagoga v zákoně upozorňovali odborníci na vzdělávání. Sociální pedagog by podle nich měl pomoci snižovat nerovnosti žáků ve vzdělávání.